Vintertrist

Er du vintertrist, mut eller energiforladt? I vores LIVE stream  ”Er du vintertrist” torsdag d.1. december deler vi nogle helt konkrete redskaber, du kan bruge til at håndtere vintertristhed samt svære følelser i al almindelighed.

 I denne blog deler vi desuden nogle af vores tips og erfaringer.

Du er ikke alene.

Vær med 1. december gratis HER

Vintertrist

Det er blevet vinter

Vinteren er en årstid, der for nogle kan betyde varm chokolade, varme trøjer og måske endda vintersport. For andre kan vinterperioden være ensbetydende med et lavere energiniveau og tristhed. Nogle oplever også et behov for at sove mere, øget appetit – særligt efter søde sager, nedsat overskud til socialt samvær og vægtstigning.

Vintertrist: Hvorfor er det sådan?

 Der er forskellige årsager til at nogle oplever at blive vintertriste:

  • Døgnrytmen ændres; da der er mindre dagslys, hvilket påvirker kroppens biologiske ur.
  • Øget produktion af melatonin; et hormon der normalt udskilles om natten. De lange vinternætter udskiller dermed mere melatonin, som kan forstyrre døgnrytmen og gøre os mere trætte.
  • Mindre produktion af serotonin. Når dagslys går gennem øjnene og rammer nethinden, stimulerer det produktionen af serotonin, og produktionen bliver derfor mindre om vinteren, når det er mørkt store dele af døgnet. Det påvirker humøret, når man modtager mindre serotonin, der er et såkaldt signalstof, også kaldet en neurotransmitter.
Vær med i fællesskabet

Vi kan selv gøre rigtig meget – vi støtter DIG

Heldigvis kan vi selv gøre rigtig meget for at afhjælpe vintertristheden, og vi vil gerne støtte dig. Til vores LIVE-vinterpraksis inviterer vi dig ind i vores fællesskab i Indre ro ONLINE medlemsunivers.  Denne gang guider vi dig i Kundalini yoga & meditation samt en DYB følelsesforløsende øvelse (fra mindfulness-meditation traditionen).

Tag fat i roden af din vintertristhed

I denne LIVE-vinterpraksis guider Helene en af sine favoritter ”En naturlig lykkepille”. Den kan bruges året rundt til at slippe tristhed, muthed og depression. Metoden skulle ifølge Kundalini traditionen tage fat om roden af ubevidst depression.  Lise guider også en af sine favoritter – en mindfulness-meditation, der hjælper dig  til at forløse alle slags følelser og lande i dem. I dagens og årstidens anledning bruger vi metoden til at forløse vintertristhed. Vi glæder os så meget til at dele disse transformerende redskaber med dig.

Vær med i fællesskabet

Bliv en del af fællesskabet i ONLINE Universet

Ja, vi har også plads til DIG i medlemsuniverset. Find svar på alle dine spørgsmål
Lykkepille

I Indre ro ONLINE medlemsunivers finder du yoga videoen “En Naturlig lykkepille” 

Helene Lysekilde
”Indimellem bliver jeg overvældet af svære følelser. Det er som at være besat af en djævel. Heldigvis har jeg de vildeste redskaber til at ryste dem af mig. Jeg glæder mig til at dele en af mine favoritter med dig, når vi ses til vores LIVE-praksis. Lav den gerne i 7 dage hjemme hos dig selv og oplev en dyb forandring i din sindsstemning”.
Lise Bach
”Vinter er den tid på året, hvor jeg nærmest går i dvale, ligesom naturen. Jeg bliver mere træt og har brug for mere hvile. Mit aktivitetsniveau falder fra en mere yang præget praksis til ren yin og restorativ. Det er i den grad en tid med melankoli og reflektion. Mine meditationer kan dermed godt bære præg af, at der dukker svære følelser op – nogle gange lader jeg dem passere videre som skyer på himlen, men andre gange, kan jeg mærke, at det er nødvendigt at hilse dem velkommen, invitere dem indenfor, se på dem og så frigive dem. Det bruger jeg min følelsesmæssige integrationspraksis til.
Den kan være konfronterende i starten, det kan næsten ”gøre ondt”, MEN praksissen efterlader en følelse af lettelse og frihed, overskud og kærlighed. Jeg glæder mig til at dele den med DIG❤️”

Hvad kan du ellers gøre ved din vintertristhed?

  • Sig til dig selv, at det er okay – det går over igen (når du stopper kampen og ærgrelsen over de svære følelser, slipper du dem hurtigere)
  • Lav yoga og meditation (især vores meditationer og yogasæt, der fokuserer på lys samt din indre sol – solar-plexus). Lav masser af Yin yoga, Yoga Nidra meditationer samt mindfulness for at gå i hi. Lav aktiv yoga (Hatha og Kundalini yoga) for at få mere energi.
  • Tag lange dybe ind og udåndinger (gå på opdagelse i vores åndedrætstema – pranayama i medlemsuniverset)
  • Tillad dig selv at følge årets rytme og gå lidt i vinterhi – det et okay

Universet støtter os alle

Bliv en del af fællesskabet i Universet

I indre ro ONLINE universet deler vi vores dybeste og dyrebareste tip om indre ro, yoga, meditation, Ayuervada og hypnose. Læs mere her, hvis du vil være en del af fællesskabet? Universet har din ryg!

Varme hilsener,

Helene Lysekilde og Lise Bach

Lise og Helene fra Indre ro i partnerskab om ONLINE medlemsuniverset

I Indre ro ONLINE medlemsunivers deler vi direkte fra hjerterne  

Vi guider dig til at finde hjem til dig selv

Du er ikke alene 

Lise fra indre ro med yoga på stranden

Vi guider og støtter dig året rundt 

Universet har din ryg

Indre ro ONLINE medlemsunivers er et fællesskab

Fællesskab med andre ligesom dig

Helene og Lise fra Indre ro

Lise og Helene deler erfaringer fra deres rejse hjem i sig selv

Lise og Helene er partnere i Indre ro
Lise og Helene viser vejen mod indre ro

Selvudvikling