Nytårs retreat: Hjertets vej 17. - 19. januar 2020
indrero_header22-

Mindfulness-meditation: 8-ugers MBSR på Fyn

Næste Mindfulness-meditation kursus starter i 25. feb. 2020 

MBSR-8 uger: start feb. 2020 – Ledige pladser

Session 1: Tirsdag den 25.2 kl. 17.00 til 19.30
Session 2: Tirsdag den 03.3 kl. 17.00 til 19.30
Session 3: Tirsdag den 10.3 kl. 17.00 til 19.30
Session 4: Tirsdag den 17.3 kl. 17.00 til 19.30
Session 5: Tirsdag den 24.3 kl. 17.00 til 19.30
Session 6: Tirsdag den 31.3 kl. 17.00 til 19.30
Stilledag Lørdag den 04.4 kl.  08.30 til 15.00
Session 7: Tirsdag den 14.4 kl. 17.00 til 19.30
Session 8: Tirsdag den 21.4 kl. 17.00 til 20.30:
OBS OBS OBS afslutning: Inkl. spa uden eksta afregning, for dem, der har lyst

Mindfulness-baseret-stress-reduktion, MBSR, er for alle mennesker, der ønsker at fordybe sig i meditationens gavnlige effekter. Kurset kan desuden gavne dig, der specifikt døjer med stress, angst, tankemylder, depression mv. – fx som supplement til øvrig behandling.

MBSR hos Indre ro følger det verdenskendte program udviklet af Jon Kabat-Zinn, som er ph.d., forsker, forfatter og underviser i meditation.

Teknik:

Mindfulness teknikkerne styrker din evne til at være mere nærværende og accepterende i din hverdag overfor de ting, du møder på din vej. Med Mindfulness-meditationen øver du dig på at være tilstede i nuet samtidig med, at du øver dig i at se dine reaktionsmønstre og din vanetænkning.

Det skulle gerne gøre det lettere at administrere den tid, du har, og at fokusere på det, du synes er vigtigt i dit liv. For mange er målet med Mindfulness-meditationen mindre stress og mere trivsel og livsglæde.

Gennem forskellige teknikker opøver vi opmærksomhed og skærper vores koncentration. Du vil blive introduceret til siddende åndedrætsmeditation, gående meditation på opmærksomhed, mindful spisning, kropsscanning samt meget lette yogaøvelser.

Alle teknikkerne er en del af den 8-ugers Mindfulness træning.


Hvad kan du få ud af et MBSR kursus:

Med praksis af MBSR kan man opnå:

• Mindre stress og angst
• Mere accept overfor dig selv og andre
• Mere empati og højnet psykisk velvære
• Øget engagement med opmærksomhed og nærvær i livet
• Bedre håndtering af tankemylder
• Opbygge evnen til koncentration
• Styrket hukommelse og indlæringsevne
• Mulighed for en bedre søvn
• Mere energi
• Personlig udvikling


Med 8-ugers kurset får du:  

  • 8 gange 2½ times undervisning
  • En lørdag eller søndag med fordybelse, stilhed og meditation
  • Let forplejning på stilledagen
  • Kursusmateriale, der understøtter din egen praksis
  • Træning (hjemmearbejde) mellem hver kursusgang
  • Træning i 10 forskellige typer af meditationer, du kan bruge i din hverdag
  • Indsigt og træning i Mindfulness grundprincipperne (tålmodighed, accept mv.)
  • Kvalificeret undervisning, som følger retningslinjerne i det 8-ugers evidensbaserede forløb samt retningslinjer fra Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet
  • Undervisning i skønne omgivelser på et lille hold, hvilket understøtter din mulighed for ro og fordybelse
  • Adgang til spa og sauna een gang i forløbet, uden ekstra omkostninger.
  • Små hold – MAKS 10 deltagere

Endvidere: Skulle du blive så bidt af MBSR, at du får lyst til at videreuddanne dig, så er 8-ugers kurset samtidig adgangsgivende til den 2-årige Masteruddannelse i Mindfulness ved Aarhus Universitet.

Foredrag om Hypnose hos Indre ro Odense

Mindfulness-meditation til virksomheder

Vi tilbyder MBSR 8-ugers kursus og/eller kortere skræddersyede kurser til virksomheder. Se fx denne workshop/foredrag om at håndtere stress, som skræddersyes til din virksomhed.
Det kan forgå hos os eller jer. Kontakt os vedr. pris.

Instruktør

Helle Marker er uddannet ved Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet. Helle er endvidere uddannet Hatha Yogalærer.

Mere om Mindfulness og vores udgangspunkt

Mindfulness-meditation er på ingen måde ny viden, den har til gengæld meget med vores hverdagsliv at gøre. Den har sine rødder i Buddhas lære og oplysning om Dharma, som er læren om de fire ædle sandheder.

De handler overordnet om lidelse: Sandheden om lidelse, sandheden om lidelsens oprindelse og sandheden om ophøret af lidelse samt sandheden om vejen, der fører til dens ophør.

Jon Kabat-Zinn ph.d., forsker, forfatter og underviser i meditation har med blandt andet udgangspunkt i Buddhas lære udviklet det verdenskendte 8-ugers program: Mindfulness-baseret-stress-reduktion MBSR.
For Jon Kabat-Zinn betyder Mindfulness at være opmærksom på en særlig måde: Bevidst i det nuværende øjeblik og uden at dømme.

Udover Jon Kabat-Zinn er vores underviser Helle inspireret af Lone Overby Fjorback, læge i psykiatri, MBSR instruktør og leder af Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet, Alice Kjeldsen, MBSR instruktør, og Uffe Damborg, psykolog og vipassanalærer. Teksterne på Indre ros hjemmeside tager udgangspunkt i nævnte personers egne tekster.

Hvorfor træne Mindfulness-meditation?

Mindfulness-meditation giver dig lejlighed til at opnå nye indsigter om livet og mulighed for at vågne op til det liv, du lever her og nu. Det handler om ikke at fortabe sig i fortiden, men omvendt heller ikke om, kun at drømme om fremtiden.

Det handler kort sagt om, at vågne op til det liv, du lever her og nu, med både venlighed og kærlighed til dig selv og andre.

Hvordan foregår det?

I Mindfulness-meditationen flytter vi fokus fra det, vi ikke kan kontrollere (de automatiske følelsesmæssige, mentale og fysiske tilstande), til det, vi kan kontrollere. Gennem meditation træner vi vores måde at reagere på egne følelser, kropsfornemmelser og tanker.

Mindfulness-meditation baserer sig altså først og fremmest på at opøve opmærksomhed på det, der sker her og nu. Oplevelsen af Mindfulness kan ikke læres gennem intellektuel forståelse, man kan ikke læse sig til det og heller ikke med sin vilje beslutte sig for det – det skal trænes.

Grundværdier i Mindfulness-meditation

Undervejs i vores Mindfulness-meditationstræning vil vi have dialog omkring holdninger og indstillinger til livet.

I MBSR programmet er der udviklet otte grundværdier, som er beskrevet nedenfor. Disse danner grundlag for vores snakke på holdet og er det teoretiske fundament, som supplerer vores praktiske træning af sanser og opmærksomhed.

  • At være ikke-dømmende
  • At have tålmodighed
  • At have tillid
  • At have nybegynder sind
  • At være ikke-stræbende
  • At være accepterende
  • At give slip
  • Selvdisciplin
Helle Marker - Indre ro Odense

Pris & tilmelding:

8-ugers kurset koster 3.800 kr, eller 3.300 kr. for studerende (med gyldigt studiekort).

OBS: Er du ledig eller sygemeldt – fx med stress? Flere af vores kursister har fået kurset betalt i et aktiveringsforløb. Dette ansøger du selv dit jobcenteret om.

Sådan tilmelder du dig:

  1. Udfyld bookingformularen HER
  2. Overfør SAMTIDIG (eller senest 48 timer efter) det fulde beløb til vores MobilePay: 59713 eller Konto: 0400-4020711057 (husk at påføre dit navn)
  3. Vi sender en bekræftelse, når vi har modtaget tilmelding og betaling
  4. Mød op til første mødegang

Praktisk

Påklædning: behageligt tøj.

Yogamåtte: medbring egen yogamåtte – ellers er du velkommen til at leje en måtte hos os for 10 kr. kontant pr. gang. Du kan også købe en yogamåtte hos Indre ro. Se mere her

Tilmelding er bindende: du kan dog melde afbud og få dine penge retur minus et administrationsgebyr på 20 procent af kursusprisen ind til 1 måned før holdstart.

 

Yoga måtter kan købes hos Indre ro i Odense